Polestar 4 markerer en ny æra for coupé-modeller med sin lansering. Denne modellen finner sin plass mellom Polestar 2 og 3, med en lengde på 4,84 meter og en høyde på 1,544 meter, som gjør den både lengre og lavere enn sine konkurrenter som Tesla Model Y og BMW iX3. Med en akselavstand på tre meter, lover Polestar 4 romslighet, spesielt med sitt innovative design som inkluderer et elektrokromatisk glasstak og en unik løsning for baksetepassasjerene ved å fjerne den tradisjonelle bakruten.
Hva koster Polestar 4?
Startprisen for Polestar 4 er 585 600 NOK for Long Range Single Motor-varianten, mens Long Range Dual Motor starter på 649 200 NOK.
Hvor lang rekkevidde har Polestar 4?
Polestar 4 tilbyr en imponerende rekkevidde på opptil 610 km for Single Motor-varianten og opptil 580 km for Dual Motor-varianten.
Hvor raskt kan Polestar 4 lade?
Polestar 4 støtter DC-hurtiglading opptil 200 kW, noe som muliggjør rask påfylling av batteriet. AC-hjemmelading tilbys med 11 kW som standard, med mulighet for oppgradering til 22 kW.
Hvilken topphastighet har Polestar 4?
Polestar 4 har en topphastighet på 200 km/t, noe som sikrer både kraft og ytelse for en elektrisk kjøreopplevelse.
Batterier, motorvalg og hestekrafter
Bilen tilbys med to batterivarianter, hvor den største pakken er på 100 kilowattimer, som gir en imponerende rekkevidde på opptil 610 kilometer for den bakhjulsdrevne varianten. Med nøkkelspesifikasjoner som 400 kW/544 hestekrefter for Dual Motor-versjonen og 200 kW/272 hestekrefter for Single Motor-versjonen, kombinerer Polestar 4 kraft med effektivitet.
Nøkkelspesifikasjoner for Polestar 4
Spesifikasjon | Detaljer |
---|---|
Startpris | 585 600 NOK (Long range Single motor), 649 200 NOK (Long range Dual motor) |
Motor | En 200 kW permanent magnetisk motor (Single motor), To 200 kW permanente magnetiske motorer (Dual motor) |
Drivlinje | Bakhjulsdrift (Single motor), Firehjulstrekk (Dual motor) |
Effekt | 200 kW / 272 hk (Single motor), 400 kW / 544 hk (Dual motor) |
Dreiemoment | 343 Nm (Single motor), 686 Nm (Dual motor) |
0–100 km/t | 7,1 sekunder (Single motor), 3,8 sekunder (Dual motor) |
Topphastighet | 200 km/t |
Rekkevidde (WLTP) | 610 km (Single motor), 580 km (Dual motor) |
Energiforbruk (WLTP) | 17,7–18,1 kWh/100 km (Single motor), 18,6–21,0 kWh/100 km (Dual motor) |
Slepekraft | Opptil 1500 kg (Single motor), Opptil 2000 kg (Dual motor) |
Batteri | 400-V litium-ion-batteri, 100 kWh kapasitet |
Akselavstand | 2999 mm |
Bilens lengde | 4840 mm |
Bilens høyde | 1534 mm |
Bagasjekapasitet | 526 liter, 1536 liter med nedfelte seter |
Lading | DC-lading opptil 200 kW, AC-lading 11 kW (standard), 22 kW (med Plus-pakken) |
Infotainmentskjerm | 15,4 tommer |
Førerdisplay | 10,2 tommer |
Hjul og dekk | 22” Performance, 21″ Pro, 21″ Sport, 20″ Aero |
Interiørmateriale | Perforert Nappa-skinn, Tailored Knit, Bio-attributed MicroTech |
Polestar 4 kan skilte med 20-tommers standardfelger, en maksimal ladeeffekt på 200 kilowatt, og en rekke pakkevalg som tilbyr alt fra selvkjøringssystemer til luksuriøse komfortoppgraderinger. Med en startpris for firehjulstrekk på 649.200 kroner, og en rekke tilleggsutstyrspakker, kan en fullt utstyrt Polestar 4 koste godt over 800.000 kroner.
Produksjonen er planlagt å starte midten av 2024, med forventet levering i august, og Norgespremiere på elbilmessen eCarExpo i Lillestrøm. Polestar 4 representerer en spennende blanding av innovativ design, avansert teknologi, og imponerende ytelse, som gjør den til et attraktivt valg for elbilentusiaster.
- Kinesiske elbiler i Norge: Merker, priser og marked - oktober 1, 2024
- Vi testet Northug solbriller – Her er de beste - september 18, 2024
- Tollbua: Trondheims nye kulinariske perle - september 8, 2024